Pe BaniPartide.ro* poți urmări evoluția finanțăriii campaniilor electorale, subvenții, alte surse de venit și cheltuielile partidelor politice. Caută în lista donatorilor, companii și persoane fizice.
Mai jos, puteți găsi câteva dintre cele mai importante repere privind finanțarea partidelor politice și campaniilor electorale, care vă vor ajuta să înțelegeți mai bine procesul, fără a fi un manual exhaustiv.
Platforma adună date din perioada 2006-2020 care reflectă veniturile și cheltuielile partidelor politice din România, incluzând:
Platforma nu trebuie privită ca o sursă oficială de informații, întrucât singurele surse sunt Monitorul Oficial sau pagina web a Autorității Electorale Permanente, după caz.
Datele provin din mai multe surse:O parte semnificativă din informații au fost culese prin mijloace informatice, dar în anumite cazuri au fost culese manual, întrucât calitatea precară nu a permis extragerea în condiții optime a cifrelor. Pentru colectarea datelor am folosit un instrument IT dezvoltat special pentru acest scop. Mai mult, în procesul de adunare de date, este posibil să fi apărut erori privind cifrele, având în vedere formatarea neunitară (tabele diferite, formatare diferită din cauza schimbării legislației, utilizaarea diferită a separatoarelor punct si virgula etc).
Scopul acestui portal este și de a oferi o perspectivă analitică a modului în care a evoluat finanțarea politică și pentru a pune laolaltă cât mai multe date privind contribuții private sau fonduri publice. De asemenea, este un instrument care vrea să vină în sprijinul jurnaliștilor sau a oricărei persoane interesate de subiect.
Dacă identificați erori sau aveți propuneri de îmbunătățire sau dezvoltare a platformei,
vă rugăm să
ne scrieți la
septimius.parvu@expertforum.ro.
PS. Dacă consideri utilă dezvoltarea proiectului, orice 'încurajare' ajută → DONEAZA 😇
⌃ înapoi la cuprinssubvenții pentru voturile obținute la alegerile locale și parlamentare, după următoarea configurație:
Subvențiile pot fi folosite în campania electorală la alegerile locale, prezidențiale și europarlamentare, prin utilizarea unui cont bancar separat. Nu există procente sau alte praguri privind utilizarea fondurilor publice în campaniile electorale, cu excepția limitelor pentru contribuții.
Subvențiile sunt transferate lunar către partidele politice de către Autoritatea Electorală Permanentă. autoritățile administrației publice centrale și locale pot asigura spații pentru sediile centrale și locale ale partidelor politice, precum și terenurile aferente, la cererea motivată a acestora și nu mai mult de un sediu pe unitate administrativ teritorială
⌃ înapoi la cuprinsCe se publică | Când? | Ce articol? | Cine? | Unde? |
---|---|---|---|---|
Finanțarea partidelor politice | ||||
Cuantumul total al veniturilor din cotizații obținute în anul fiscal precedent, precum și lista membrilor de partid care au plătit în anul fiscal precedent cotizații a căror valoare însumată depășește 10 salarii minime brute pe țară. | 30 aprilie a anului următor | 5 (4) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Lista persoanelor fizice și juridice care au făcut în anul fiscal precedent donații a căror valoare cumulată depășește 10 salarii de bază minime brute pe țară, precum și suma totală a donațiilor confidențiale | 30 aprilie a anului următor | 13 (1) si 13 (2) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Lista persoanelor fizice și juridice care au acordat împrumuturi a căror valoare depășește 100 de salarii de bază minime brute pe țară și suma totală a împrumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de bază minime pe țară primite | 30 aprilie a anului următor | 13 (1) si 13 (2) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Donațiile constând în bunuri materiale necesare activității politice, dar care nu sunt materiale de propagandă electorală, primite de la organizații politice internaționale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații de colaborare politică. Pot fi primite și materiale de propagandă care se folosesc numai în cadrul campaniei electorale pentru alegerea reprezentanților României în Parlamentul European. | 30 aprilie a anului următor | 15 (2) si 15 (3) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Cuantumurile totale ale veniturilor obținute în anul fiscal precedent din activitățile prevăzute
la art 16
alin. (1) și din sursele prevăzute la alin. (2), defalcate pe fiecare tip de activitate și sursă.
(1) Partidele politice nu pot desfășura activități specifice societăților reglementate de
Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Fac excepție următoarele activități
din care
partidele politice pot obține venituri:
a) editarea, realizarea și difuzarea publicațiilor ori a altor materiale de
propagandă și
cultură politică proprii;
b) vânzarea de bilete, taxe de participare sau altele asemenea la acțiuni
culturale,
sportive, precum și la întruniri și seminare cu tematică politică, economică sau socială;
c) vânzarea materialelor tipărite cu însemnele partidului politic;
d) serviciile oferite către membrii partidului pentru organizarea evenimentelor
prevăzute la
lit. b);
e) închirierea spațiilor aflate în patrimoniul propriu, fără a aduce
atingere
moralei publice, ordinii sau imaginii partidului politic;
f) înstrăinarea terenurilor și clădirilor din patrimoniu, dar numai după cel
puțin 10
ani de la înregistrarea în patrimoniu, cu excepția partidelor politice aflate în
curs de
dizolvare. Termenul de 10 ani nu se aplică în situația bunurilor imobiliare moștenite;
g) înstrăinarea bunurilor mobile din patrimoniu, numai dacă nu reprezintă
activități de
producție, comerț sau prestări de servicii;
h) subînchirierea spațiilor primite conform prevederilor art. 26 alin. (1) -
(3), pentru
organizarea birourilor parlamentare, fără ca valoarea chiriei lunare prevăzute în contractul de
subînchiriere să depășească valoarea chiriei lunare prevăzute în contractul de
închiriere
încheiat cu autoritățile locale. Cheltuielile de întreținere aferente spațiului
subînchiriat
revin biroului parlamentar, conform contractului încheiat;
i) emiterea carnetelor/legitimațiilor de membru al partidului politic.
(2) Partidele politice pot obține venituri din dobânzi bancare.
|
30 aprilie a anului următor | 16 (3) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web a AEP |
Aportul financiar al unei formațiuni nepolitice (max. 500 de salarii de bază minime brute pe țară), conform art 17 (3) | 30 aprilie a anului următor | 17 (4) | Partidele politice AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Anual, până la data de 30 aprilie, partidele politice au obligația de a depune la AEP un raport
detaliat
al veniturilor și cheltuielilor realizate în anul precedent.
Partidele politice au obligația de a depune la AEP situațiile financiare anuale în cel mult 15
zile de la
înregistrarea la organul fiscal competent.
AEP va publica rapoartele prevăzute la alin. (1), situațiile financiare anuale, precum și variante
rezumate ale
acestora
|
Anual, în termen de 5 zile de la data depunerii acestora. | 49 (1) - (4) | AEP | Pagina web AEP |
Finanțarea campaniilor electorale | ||||
Lista partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și a candidaților independenți care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale | pe măsură ce se transmit, în termen de 60 de zile de la publicarea rezultatului alegerilor. | 47 (2) si (3) | AEP | Publicări succesive în Monitorul Oficial al României, Partea I, pagina web AEP |
Rapoartele detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale ale partidelor politice (RVC), alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și ale candidaților independenți + formularele privind declarațiile cu indicarea sursei contribuției | se transmit în 15 zile și se publică în 60 de zile de la publicarea rezultatului alegerilor. | 47 (1) si (3) | AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I Pagina web AEP |
Cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei electorale | se transmit în 15 zile și se publică în 60 de zile de la publicarea rezultatului alegerilor. | 47 (1) si (3) | AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. Pagina web AEP |
Rapoarte ale AEP | ||||
Raport anual AEP
|
30 aprilie a anului următor. | 44 (3) | AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I. |
Rezultatele fiecărui control efectuat de AEP | 45 de zile de la efectuare. | 44 (6) | AEP | Monitorul Oficial al României, Partea I, pagina web AEP |
Pentru cotizații nu există o limită anuală per partid, dar pentru fiecare membru există o limită maximă de 48 de salarii minime brute pe țară, conform calculelor de la 1 ianuarie, anul respectiv. Fiecare partid își stabilește propriile limite pentru cotizații.
Donațiile pot proveni atât de la persoane fizice, cât și de la cele juridice. În primul caz, limita este de 200 de salarii minime brute pe țară, iar în cel de-al doilea caz 500 de de salarii minime brute pe țară. Donațiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depăși 0,025% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv. Valoarea de piață a bunurilor mobile și imobile donate partidului, precum și a serviciilor prestate cu titlu gratuit se include în valoarea donațiilor.
Sunt interzise donațiile care au ca scop obținerea unor avantaje economice. De asemenea, sunt interzise donațiile din străinătate, cu excepția celor primite de la cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic căruia i-a acordat donația. Partidele politice nu pot accepta donații sau servicii gratuite de la o autoritate ori instituție publică, de la o regie autonomă, de la o companie națională, societate sau instituție de credit cu capital integral ori majoritar de stat și nici de la un sindicat sau cult religios.
Persoanele juridice care, la data efectuării donației, au datorii exigibile mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale sau la bugetele locale nu pot face donații, cu excepția situației când au de recuperat sume mai mari decât datoria proprie. La efectuarea donației, partidul politic are obligația de a solicita persoanei juridice donatoare prezentarea unei declarații pe propria răspundere privind respectarea acestei condiții.
La solicitarea scrisă a donatorului, identitatea sa rămâne confidențială, în situația în care donația se situează în limita sumei anuale de 10 salarii de bază minime brute pe țară, iar suma totală primită de un partid politic ca donații confidențiale nu poate depăși echivalentul a 0,006% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv.
Sumele pentru împrumuturi într-un an fiscal nu pot depăși 0,025% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv. O persoană fizică poate împrumuta partidul cu cel mult 200 de salarii de bază minime brute pe țară, la valoarea existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv, iar una juridică cu cel mult 500 de salarii. Valoarea totală a sumelor de bani care fac obiectul împrumuturilor acordate partidelor politice de către persoanele juridice controlate direct sau indirect de o altă persoană ori de un grup de persoane fizice sau juridice nu poate depăși limitele prevăzute mai sus.
Partidele politice pot obține venituri din dobânzi bancare. Partidele nu pot desfășura activități comerciale precum societățile comerciale, dar pot obține venituri din alte activități, precum editarea de publicații, vânzarea de bilete la acțiuni culturale sau întruniri, închirierea unor spații sau din vânzarea materialelor tipărite cu însemnele partidului politic.
Partidele politice se pot asocia cu o formațiune nepolitică, iar acesta poate veni cu un aport financiar de cel mult 500 de salarii de bază minime brute pe țară, la data de 1 ianuarie a anului respectiv. Aportul financiar total nu poate avea într-un an o valoare mai mare decât echivalentul a 0,006% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv.
⌃ înapoi la cuprinsSpre exemplificare, în 2018, salariul minim brut pe țară a fost 1900 lei.
35.348.875 lei | donaţiile primite de un partid politic nu pot depăşi 0,025% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv |
380.000 lei | donaţiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200 de salarii de bază minime brute pe ţară |
950.000 lei | donaţiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 500 de salarii de bază minime brute pe ţară |
8.483.730 lei | suma totală primită de un partid politic ca donaţii confidenţiale nu poate depăşi echivalentul a 0,006% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv |
35.348.875 lei | sumele de bani care fac obiectul împrumuturilor primite de către un partid politic într-un an fiscal nu pot depăşi 0,025% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv |
380.000 lei | sumele de bani care fac obiectul împrumuturilor primite de către un partid politic de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200 de salarii de bază minime brute pe ţară |
950.000 lei | sumele de bani care fac obiectul împrumuturilor primite de către un partid politic de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 500 de salarii de bază minime brute pe ţară |
91.200 lei | suma cotizațiilor plătite într-un an de un membru de partid nu poate depăși 48 salarii minime brute pe țară |
Pentru 2020 valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat este de 2.230 lei lunar.
Astfel, iată câteva dintre
limitele pentru anul 2020:
446.000 lei | donaţiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200 de salarii de bază minime brute pe ţară |
1,115,000 lei | donaţiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 500 de salarii de bază minime brute pe ţară |
446.000 lei | Împrumuturi persoane fizice |
1,115,000 lei | Împrumuturi persoane juridice |
107,040 lei | suma cotizațiilor |
Campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data desfășurării alegerilor și se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7,00. Cheltuielile efectuate înaintea începerii campaniei electorale nu sunt raportate în timpul campaniei, ci sunt legate de finanțarea uzuală a partidelor politice (de exemplu, utilizarea de bannere, mesh-uri, panotaj etc)
Contribuțiile pentru campania electorală pot proveni de la partidul politic (doar în anumite limite pentru locale și parlamentare), din fondurile acumulate în afara campaniei și subvenții, precum și din contribuții ale candidaților.
Partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie până la concurența limitelor totale prevăzute la art. 28 alin. (12) - vezi tabel mai jos și suplimentar, cu până la 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator, respectiv cu până la 50 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul județean și Consiliul General al Municipiului București.
Competitorii electorali trebuie să deschidă conturi bancare dedicate, pe care le notifică Autorității Electorale Permanente, pentru încasarea contribuțiilor electorale și plata cheltuielilor electorale. În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat, candidatul sau partidul politic, are obligația de a preda mandatarului financiar o declarație cu indicarea sursei contribuției. Mai departe, contribuția este declarată la AEP de către mandatarul financiar, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar. Contribuțiile pot fi depuse în conturile bancare notificate la AEP doar până la data încheierii campaniei electorale.
Este interzisă finanțarea campaniei electorale către persoane fizice sau juridice care nu au cetățenia română, cu excepția cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic respectiv.
Campania nu poate fi susținută de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate comercială (cf legii nr. 31/1990) ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți comerciale care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Societățile comerciale care cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice nu pot dona. Nu pot contribui nici sindicatele, culte religioasele, asociațiile ori fundațiile de naționalitate română sau de altă naționalitate.
⌃ înapoi la cuprinsÎn procesul de adunare de date, este posibil să fi apărut erori privind cifrele, având în vedere formatarea neunitară (tabele diferite, formatare diferită din cauza schimbării legislației, utilizarea diferită a separatoarelor etc).
Datele pot fi consultate și interogate (SQL) pe db.banipartide.ro sau descărcate de aici
1
Dacă identificați erori, aveți propuneri de îmbunătățire sau dezvoltare a platformei, sau dezvoltați analize / vizualizări pe baza acestui set de date, vă rugăm să ne scrieți la septimius.parvu@expertforum.ro
1 Baza de date SQLite
; se poate deschide cu DB Browser for SQLite.
Ultima actualizare:
iunie 2022.